Cum poate influenta negativ , starea de sanatate a porumbeilor,antrenamentele in mare graba ,sezonul competitional.

Adevarul este ca anul acesta 2018 ,iarna si-a cam facut de cap in toata tara .Au fost zone in care iarna a tinut pana la sfarsitul lui martie , luna in care trebuia ca porumbeii care au fost inchisi din toamna ,sa fie eliberati si sa se formeze ca stol ,antrenandu-se deasupra crescatoriei ,la inceput cu un zbor de voie ,ca mai tarziu ,aplicandu-se un program .
Cine a indraznit totusi sa elibereze porumbeii in astfel de conditii in care inca mai era zapada ,au reusit in trei saptamani sa antreneze porumbeii deasupra crescatoriei ,iar in saptamana lui 5 aprilie ,sa inceapa treptat antrenamentele de orientare si rezistenta . Multi au inteles ca acest pas ,trebuie facut fara a solicita porumbeii angajand-ui direct de la 25 …30 de km., ci de la distante mult mai mici si cu repetare a acestor distante ,pentru a evita stresul si eventuala febra musculara .
Sunt crescatori care pana la aceasta data cand scriu acest material ,din 3…4 etape de antrenament ,au ajuns cu ei la 75 km ,sau mai mult ,pe considerentul ca pana la inceperea noului sezon sportiv , timpul ii preseaza . Multi din acesti crescatori s-au plans ca au avut pierderi si ca pasarile lor ,nu arata cum trebuie ,manifestant febra musculara, porumbei apatici care stau zgribuliti ,cu lipsa poftei de mancare ,aratand obositi si epuizati.
Crescatorii care au profitat de vreme si au facut 10 …12 etape scurte si cu repetare pana la 50…75 km . ,nu se plang de pierderi ,porumbeii lor s-au adaptat usor si treptat in astfel de program .
S-a vorbit atat de mult despre pregatirea porumbeilor pentru antrenamente innaintea concursurilor oficiale , importanta lor pe timp indelungat , diminuarea efectelor secundare , pregatire care face ca inceputul competitiei sportive ,sa ajute porumbeii sa intre treptat in forma .
Multi au inceput antrenamentele cu porumbei prea grasi ,sau altii cu porumbei prea slabi si epuizati din start din cauza cresterii puilor si a proastei gestionari a hranei.
Pastrarea unei greutati echilibrate ,este strans legat de procesele ce au loc la nivelul metabolismului organismului porumbelului.Este vorba de secretarea glicogenului ,un metabolit care arde tesutul adipos si care creste in timpul antrenamentelor fizice .
Se stie ca orice program de antrenament ,in care intensitatea creste progresiv,se incepe cu o faza de incalzire generala a corpului ,prin antrenamente deasupra crescatoriei .Utilitatea incalzirii consta in faptul ca pregateste corpul pentru efortul aerobic ,reducand riscul instalarii febrei musculare , imbunatateste circulatia sangelui in tesuturi,creste flexibilitatea musculara ,se transporta oxigen si nutrienti in tesutul muscular,antreneaza conexiunile nervi-muschi,pregateste psihicul porumbelului pentru etapa de rezistenta .
O sesiune de antrenamente ar trebui, in mod ideal ,sa contina trei elemente : faza de incalzire ,faza de conditionare a rezistentei si faza de relaxare ( odihna )
Incalzirea masei musculare ,presupune cresterea graduala a intensificarii efortului de la minim la mediu .Principalul obiectiv al acesteia este chiar cresterea temperaturii musculare ,pentru a pregati corpul porumbelului sa intre in faza de rezistenta .Cresterea temperaturii musculare se justifica prin faptul ca muschii reci nu absorb la fel de usor socurile , prin urmare riscul febrei mai mare .Etapa incalzirii antreneaza nu numai muschii ,ci si capacitatea cardio – respiratorie ,astfel ca plamanii si inima sa fie pregatite pentru un ritm sustinut de activitate .
Daca exercitiile de antrenament pentru incalzire obosesc sau provoaca disconfort porumbelului ,intensitatea lor trebuie redusa .La inceputul primaverii cand temperatura este inca scazuta afara ,durata incalzirii se poate prelungi.
Rezistenta musculara este capacitatea de a se activa repatat pe o perioada de timp,la o performanta maxima .Aceasta calitate a muschilor intervine atunci cand repetam un antrenament sau concurs de mai multe ori fara a obosi organismul porumbelului.
Pentru a intelege mai bine caracteristicile rezistentei fizice ,este important de diferentiat intre doua tipuri de fibre musculare :Tipul 1 (” muschi rosu”) ,caracterizat prin densitatea capilarelor si cantitatea mare de mioglobina ,poate contine mai mult oxigen si sustine activitatea aerobica prin arderea carbohidrantilor si a grasimilor. Aceste fibre se contracta pentra o perioada lunga de timp ,dar cu o forta mai mica ( rezistenta mare ,forta mica )
Tipul 2 (” Muschii cu contractie rapida ” ) are trei suptipuri, in functie de viteza de contractie si forta generata .Utilizand glicogenul pentru activitate ,acest tip de fibra musculara se poate contracta rapid si cu forta ,dar oboseala apare repede . Prin urmare , forta contractiei este mare ,rezistenta este mica . Activitatea anaerobica este sustinuta de astfel de fibre ,iar aceasta contribuie la cresterea masei musculare .
In ce priveste rezistenta ,o capacitate mai mare de fibre de tip 1,  care se contracta mai lent ,contribuie la cresterea acesteia .Se pare ca exista un aspect genetic al rezistentei musculare ,in sensul ca porumbeii care au musculatura cu mai multe fibre de tip 1 vor avea ,in general o anduranta mai mare .
Relatia dintre rezistenta musculara si cea cardiovasculara este importanta ,deoarece in lipsa unui nivel relativ al andurantei muschilor ,sistemul cardiovascular, nu va fi antrenat din punct de vedere al rezistentei. Cu alte cuvinte ,capacitatea cardiovasculara se adapteaza la activitatea musculara .
Un antrenament sistematic bine gandit si pus la punct ,imbunatateste sanatatea cardiovasculara prin cresterea cantitatii de lipoproteine cu densitate ridicata .Consumul caloric este deasemeni important ,astfel ca antrenamentele ajuta la pierderea in greutate ( pentru porumbeii prea grasi ) ,sau mentinerea unei greutati optime . Creste rata metabolismului, imbunatateste postura corporala a porumbeilor.
Conform acestui principiu si aplicarea unui antrenament adecvat ,corpul porumbeilor se va adapta la stimularea de mediu ,adica la nivelul de intensitate cerut de exercitii, pe masura ce solicitarile cresc .
Modificarile organismului si reactiile care se produc in corpul porumbeilor ,sunt multiple, in timpul antrenamentelor si a unui concurs .Muschii consuma oxigenul continut de hemoglobina pentru a transforma glucoza in energie .Mai exact in timpul acestui proces ,bioxidul de carbon si hidrogenul sunt eliberati ,acestea determina scaderea nivelului pH-ului sangelui.
Si nevoia de oxigen creste in timpul efortului, ca urmare a producerii de energie de catre muschi.Oxigenul racoreste si previne supra incalzirea atunci cant temperatura corpului incepe sa creasca dupa efortul depus. Frecventa respiratiei creste pe masura ce plamanii asimileaza mai mult oxigen,pe care-l depoziteaza in sange,acesta intorcandu-se oxigenat catre inima .
Inima se adapteaza in functie de intensitatea efortului,in timp ce activitatea musculara si metabolica tind sa creasca . O reactie de raspuns a sistemului cardiovascular la efort este aceea de a creste numarul de batai ,determinand un ritm cardiac crescut si implicit o cantitate mai mare de sange pompata de inima .
In timp ce corpul porumbelului cauta mai multe resurse pe care sa le arda in timpul efortului fizic,depozitele de glicogen sunt consumate .In timpul efortului ,corpul consuma mai mult glicogen, astfel incat energia necesara sa duca la contractii muschilor.Daca nu exista suficient oxigen ,se va forma acidul lactic care va fi eliberat din corp in 30 …60 minute , se instaleaza febra musculara,imediat dupa terminarea exercitiilor de antrenament sau dupa terminarea efortului fizic a acelui concurs .
Asa cum plamanii ,inima si rinichii sunt si ei solicitati in timpul efortului fizic al antrenamentelor sau al concursului ca atare. Frecventa si intensitatea care rinichii filtreaza sangele se poate modifica in functie de efortul depus. Rinichii permit o mai buna filtrare a proteinelor din urina ,dar si o reabsortie mai mare a apei ,adica o cantitate mai mica de urina rezultata ,in incercarea de a mentine corpul cat mai hidratat.
Atunci cand nivelul de solicitare fizica este mentinut sau fortat constant la intensitate crescuta ,apar fenomene precum suprasolicitarea sau epuizarea ( burnout-ul) . Recuperarea fizica dupa efort necesita pentru a preveni astfel de extreme si pentru a creste eficienta antrenamentelor inaintea concursurilor oficiale .
Multi au tendinta sa antreneze porumbeii cat mai mult si cat mai intens,fara a lua in considerare pauzele necesare . In timp ,acest stil de lucru scade performanta in loc sa o mentina constanta sau sa o creasca.Prin urmare ,eficienta unui program fizic sau a unui antrenament pentru performanta se bazeaza pe ” echilibrul dintre antrenamente si recuperare , odihna ” .
Cresterea progresiva a volumului si intensitatii efortului asigura eficienta antrenamentului ,deoarece organismul porumbeilor este pus in fata unui stres fiziologic ,care declanseaza schimbarea in rezistenta ,forta sau viteza .Prin urmare ,atat intensificarea efortului in antrenament , cat si reducerea acestuia prin recuperare ,sunt faze ale adaptarii la solicitarile programului pentru concursurile viitoare .
Pentru o recuperare eficienta ,este recomandat cel putin o zi de odihna dupa ce porumbeii au venit de la concurs sau antrenamente.Pentru refacerea glicogenului se recomanda administrarea porumbeilor hrana cu carbohidrati dar si un aport de proteine ( in special porumbeilor care au depus un efort foarte mare si intens) .O dietă echilibrată înseamnă un aport nutrițional sănătos, de proteine, carbohidrați, vitamine, minerale și puține grăsimi. Suplimentele de creatină sunt de asemenea importante pentru refacerea metabolică. Un nivel normal de creatină în celulele musculare crește forța musculară și menține energia în timpul antrenamentelor. Pentru a obține performanță, crescatorii de porumbei trebuie să țină cont de cele patru sisteme – metabolic, nervos, muscular, imunitar – care trebuie să funcționeze cât mai bine. Refacerea nivelul de energie în organism ajută la funcționarea normală a sistemelor corpului porumbeilor.
Atunci cand antrenamentele sau concursurile solicita intens organismul porumbelului si cu perioade insuficiente de recuperare ,pot aparea fenomene precum supraincarcarea sau suprasolicitarea care duce la epuizare.
Aceste reactii ale organismului face ca sistemul imunitar sa cedeze, Performanta porumbelului intra intr-o faza de platou ,apoi se inrautateste .Explicatia pentru acesta irautatire este data de faptul ca ,in lipsa perioadei de recuperare – odihna ,organismul nu are timp sa se regenereze si astfel apar si alte fenomene in lant precum : microtraume musculare nevindecate, dureri musculare persistente,deficiente proteice,deficiente calorice,mentinerea corpului porumbelului intr-o stare catabolica pentru o perioada mare de timp, presiune indelungata asupra sistemului nervos , ritm cardiac ridicat chiar si in perioada de odihna ,risc crescut de infectii.

1 Comment on "Cum poate influenta negativ , starea de sanatate a porumbeilor,antrenamentele in mare graba ,sezonul competitional."

  1. Un articol excelent, maestre! Multumim frumos pentru informatiile pretioase!

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.