Columbofilie sau ciclism?…cine mai stie? :)

Sunt mai bine de 20 de ani de cand am citit un articol dedicat sportului Columbofil, o paralela intre ciclism si sportul Columbofil.

Sun pe prietenul si mentorul meu Stefan „…stii exista un articol …o paralela intre ciclism si columbofilie…mai retii cum se numeste?…”

– „Da parca 100 metode…dar nu stiu sigur…o sa caut…” (vom face un update la articol cand voi descoperi articolul exact).

Un articol care nu imi da pace nici acum peste 20 de ani…de ce am ramas in trecut?…probabil e o lectie care nu am invatat-o inca…cine stie…?

Sun pe Wyo…fusese etapa, „Cum au venit pasarile?”
– „Al doilea e din „Batran” „(ma bucur, cu toate ca stiam valoarea lui de reproducator)…simteam totusi o unda de indoiala in glasul lui Wyo.
– Totusi ce te nemultumeste?
– „Simt ca ceva lipseste, dar nu stiu ce? astazi au venit foarte prost…si la ceilalti colegi destul de bine”- simt amaraciune in glasul lui..
– Ce ai facut diferit?
– „Am facut ce fac de obicei…”

Nu trece mult timp si Wyo imi scrie „Am gresit cantitatile la tratamentul pentru tricomonoza”
– ai otravit porumbeii ii replic eu..

Articolul nu-mi da pace…da articolul…peste 4200 de km intr-un an pe bicicleta, doar in 2018 3500 km e timpul sa scriu…

Articolul era amplu totusi usor technic, dar avea dreptate, daca analizezi ciclismul de performanta poti trage niste concluzii si chiar sa te ajute in columbofilie.

Mersul la plasa… mersul in pluton iti da unele avantaje, in primul rand ca mergi „la plasa”, scazi efortul cu cel putin 20%, daca faci lucrul asta pe DN mai adaugi un plus de 15-20%.

Mereu am repetat turele, si in varianta singur si in varianta 2-3 ciclisti, am fost atent la grafice, vreme, temperaturi, vant…da plasa iti da un avantaj…

Si in Columbofilie este acest „la plasa” …etapele cu vant din spate, cu multi porumbei tineri, maresc viteza concursului artificial, etapele acestea nu au nici o miza. In cel mai bun caz foloseste ca antrenament. „Etape” ma refer la concursurile de distante lungi, concursuri de peste 900 km. Porumbeii care inca nu stiu sa-si dozeze efortul se vor pierde inutil, efortul prelungit peste limite,  daca esti in plutonul din fata iti vor epuiza reursele rapid.

In ciclism turele sunt diferentiate prin plat si catarare…niciodata cei care au excelat pe plat nu sunt buni si la catarari si viceversa.

In Columbofilie cautand doar etapele cu vant din spate, nu faci altceva decat sa-ti destabilizezi lotul de zbor. In nici un caz nu iti spun sa nu zbori etapele astea fara miza, din contra! Dar nu lua in calcul sau nu te baza pe ele cand faci selectie, NU TE IMBATA CU APA RECE! Stiu e frumos, sa fii primul, e frumos sa iti vezi numele cat mai sus, dar vei cadea mult prea rau daca te lasi amagit de lucruri minore. Lucrurile durabile se contruiesc in timp cu multa sudoare si multa truda.

Bricoux si-a cladit lotul de zbor prin antrenamente dure si a fost imbatabil!

Carbohidrati

Eu am dat un numar de kg jos intr-un timp conisderabil, asta datorita sportului si bicicletei, la inceput dupa un timp de initire, nu simteam efortul din cauza rezervelor. Treptat cand sau diminuat rezervele am invatat in timp de ce aveam nevoie…dupa turele cu un grad ridicat de efort, multa odihna dupa. Inainte de ture am observat ca poti aduna rezerve si constructive doar din carbohidrati.

De ce trebuie sa tineti cont, am observat un lucru, chiar daca ar putea face bine, mancarurile noi iti creeaza o oarecare urma de disconfort, deci hrana ar trebui sa nu sufere schimbari majore in timpul concursurilor.

Acum sa vorbim de ciclism, antrenorii de ciclism impun o scadere spre limita a carbohidratilor inainte de cursele importante si in ultima saptamana „bombardeaza” cu carbohidrati. Astfel organismul imagazineaza o cantitate mare de energie. Trecand la Columbofilie puteti face si voi asta, destul de simplu, dar trebuie sa existe o disciplina si invatarea porumbeilor din timp cu un regim strict.

Infometarea cu doua saptamani inainte de concurs, cu ratia la limita, cu foarte putini carbohidrati, si cu 4-5 zile inainte de imbarcare surplus de carbohidati…Faceti un ciclu, recuperare, reducere carbohidrati, exces inainte de concurs. Tineti cont nu faceti variatii majore in ce priveste cerealele, oferiti acelasi tip de mancare pe tot parcursul sezonului, va jucati doar din cantitatea carbohidratilor, calitatea pe cat posibil sa fie aceeasi.

Odihna e la fel de importanta in asimilarea carbohidratilor, doar un corp armonios poate dezvolta forta, orice abatere de la armonie da orice peste cap.

Vitamine && electoliti && sanatate

Hai sa vorbim de ciclism 🙂 stiu ca va enervez :)… deja ajunsesem la ture de 100 – 150 km, initial faceam pauze la 25 km, acum deja imi depaseam limitele si am dus pauzele spre 40-50 km. La fiecare pauza foloseam o ciocolata de obicei mars, pentru oarecare energie si sa-mi ridic nivelul glicemiei; asta cu glicemia nu o resimteam, dar asa spuneau „baietii buni”.

Ce vreau sa evidentiez aici… ca si experiment inainte de ture, am folosit uneori energizant sau ajutatoare, vreau sa va spun ca mi-au facut mai mult rau decat sa ma ajute. Daca organismul nu e obisnuit reactioneaza diferit, de asta aveti grija ce oferiti porumbeilor inainte de concurs, daca nu sunteti sigur ca ii ajuta, mai bine oferititi doar apa si hrana de calitate.

Vitamine… pentru ciclisti important e magneziu, se ia cu 30-40 de minute inainte de tura, la porumbei testati dvs. ce ii ajuta, muschi, respiratie, trebuie sa functioneze perfect. Dar la fel testati pe perioade mai lungi, evitati reclamele pompoase, sunt destule materiale de specialitate ce va pot ajuta.

Electolitii sunt foarte importanti in recuperare, la ciclism si in special mie, m-a ajuta, o recuperare corecta te ajuta sa nu simti efortul pentru urmatoarele ture. Daca nu esti pe deplin pregatit simti imediat efortul.

Retineti indiferent de sport:

Intretinere – Recuperare –  Odihna – Sanatate; rupi echilibrul nu mai poti dezvolta forta necesara.

Antrenamente

Ne raportam la ciclism 🙂 …stiu va enervez :)…antrenamentele la ciclism se fac din doua in doua zile si mereu pentru a nu te plictisi schimbi trasee si tipuri de antrenament. Daca nu mentii aceste antrenamente, cresti perioada dintre antrenamente, cedezi destul de usor, ai nevoie de o perioada mai mare de acomodare la ture si de cele mai multe ori oboseala se vede imediat, uneori cu consecinte grave.

Puteti face si dvs. asta in Columbofilie, nu sa cheltuiti o gramada de bani pe benzina, sunt variante, evitati sa duceti porumbeii la comun cu alti crescatori la antrenamente.

Puteti folosi steag toata saptamana si sa-i duceti in weekend intr-un antrenament, atunci puteti vedea stare de sanatate, lipsuri, puteti vedea multe; trebuie doar sa va dezvoltati obisnuita de a studia, cu cat mai mult cu atat mai bine.

„Impletiti” odihna cu antrenamentele cu alimentatia si cu intretinerea sanatatii, inchideti cercul. Repet doar un corp perfect odihnit si pregatit poate dezvolta forta si are nevoie din plin pe langa celelalte calitati.

Sunt cateva puncte de care ar trebui sa tineti cont, e un punct de plecare pentru un incepator, evitati reclamele sofisticate, mergeti si cumparati doar de la firme credibile. Eu nu am vazut sa se vanda Mercedes la taraba in piata si nici vinul de Bordeaux in bidoane contrafacute.

A sa nu uit….daca e presedinte…si e lasat intentionat cu litera mica… nu l-am vazut pe Presedintele Romaniei ca vinde muraturi in piata Obor si nici ca ar avea timp sa organizeze concursuri, sa faca afaceri, fugiti de astfel de oameni, va poate baga „otrava” in casa pe nesimtite…si asta indiferent de Federatie!

Articolul nu e pentru tine cititorule destept, tu le stii pe toate, e pentru cel care vrea sa aiba rezultate de durata si e la inceput de drum. SI nu uitati cumparati porumbei de acolo unde viteza medie corespunde cu viteza medie la concursurile unde participati. Altfel o sa fiti foarte deceptionati indiferent de bani si de calitatea materialului.

Faceti totul simplu, tineti totul simplu, distrati-va in Columbofilie, nu lasati pasiunea sa va intunece ratiunea!

 

 

Be the first to comment on "Columbofilie sau ciclism?…cine mai stie? :)"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.